Tiedote 12-12-2020

Tiedote: SOTEPAMFLETTI - Antti Holopainen

Tiedote: SOTEPAMFLETTI – Antti Holopainen

SOTEPAMFLETTI

• Tapaturma- ja sairausinvalidien liito ry:n puheenjohtaja Antti Holopaisen puheenvuoro sotesta, sen historiasta ja tulevaisuudesta
  • ilmestyy viikolla 51
  • Ennakkomyynnissä
  • Pehmeäkantinen 102 sivua, hinta 19,00 (sis. alv)

Elokuun puolivälissä tuli tunne, että pitää kirjoittaa kirja Sotesta”. Tämä johtui kahdesta syytä; Päijät-Hämeen Hyvinvointikuntayhtymä päätti 7.8.2020 perustaa yhteisyrityksen Mehiläisen kanssa tuottamaan Soten peruspalvelut Päijät-Hämeen alueelle.
Toinen syy oli Tapaturma- ja sairausinvalidien liittokokous elokuun alussa, jossa palautui mieleen muistot 1970-luvun alun kansanterveyslain voimaan saattamisesta ja Terveysrintaman perustamisesta. Tuli tunne, että jotain vastaavaa kansanliikettä terveyden edistämiseksi tarvitaan, ylätason lainsäädäntöväännön rinnalle.

Antti Holopainen

Nostaako tuleva uudistus ”terveys ensin” -näkökulman yhteiskunnalliseksi arvoksi, joka johtaa sosiaalisten perusoikeuksien vahvistumiseen, niin ettei terveys ole tulevaisuudessa kauppatavaraa? Näitä ja monia muitakin asioista kirjassa pohditaan. Samalla yritetään hahmottaa taustatekijöitä sille, miksi ja miten terveysbisneksestä on Suomessa tullut vaikuttava voima, joka heijastuu poliittiseen päätöksen tekoon. Arvion mukaan ”renki” yrittää tunkea isännän paikalle Soten tulevaisuuden rakentamisessa.

”Tästä on kehittymässä poliittinen vääntö, kun eduskunta lyö tulevana keväänä sotelinjaukset lukkoon – ellei ”lobbariarmeija” jälleen kerran hanketta kaada. Bisnekselle on nimittäin edullisempaa vallitseva sekasortoinen tilanne, jossa bisnes vie ja päättäjät vikisevät.”
Antti Holopainen

Holopaisella on aiheeseen pitkä perspektiivi ”kokemusasiantuntijana”, jollaiseksi hän itsensä määrittää pienviljelijäperheen lapsena, lääkärinä, luottamushenkilönä ja tekonivelleikkauspotilaana.

Kirja herättää ajatuksia. Valmiita vastauksia Antti ei tyrkytä.

Kirjan tilaukset:

Käymällä Elman toimistolla osoitteessa Loviisankatu 3, 16100 Lahti, laittamalla sähköpostia osoitteeseen: info@elamysmatkailu.fi, puhelimitse +358 50 5213795 tai täyttämällä linkin kautta löytyvän tilauslomakkeen.