Moskovasta junalla Jekaterinburgiin

Maanantaiaamu valkeni aurinkoisena ja elokuun lopulle tyypillisen lämpimänä, mutta ei kuumana. Hotelli Vegan aamiainen oli monipuolinen. Aamiaisella oli runsaasti väkeä. Hyvästelimme hotelli Vegan klo 8 aikaan. Edellisen aamun pikkubussiin kuljettaja odotti meitä. Tavarat pakattiin autoon ja matka Leningradin asemalle alkoi Moskovan maanantaiaamun ruuhkassa. Hyvin ehdimme Tolstoin saapumislaiturille ottamaan vastaan kolmea retkellemme mukaan tulevaa. Tiia oli Elman toimiston väkeä: Kaksi muuta olivat pariskunta Outokummusta, joilla oli halu päästä junalla Vladivostokiin.

Olimme sopineet bussikuskimme kanssa pienen kiertoajelun Moskovan keskustassa. Se onnistui erinomaisesti. Kävimme Varpusvuorella (entinen Lenin vuori), josta modernisoitunut Moskovan silhuetti näkyi hyvin auringossa. Siitä suuntasimme Moskovan keskustaan. Pysähdyimme 40 minuutiksi Punaiselle torille. Entisen hotelli Rossian paikalla oli puisto. Punainen tori oli muuttunut karnevaalipaikaksi. Siellä oli menossa musiikkifestivaali, joka oli alkanut julisteiden mukaan jo 23.8. ja kesti 1.9. saakka.

Kuvaesitys vaatii JavaScriptin.

Ehdimme hyvin Kazanin asemalle, josta Siperian junat lähtevät. Pientä hässäkkää syntyi junaan asettuessa, kun paikkojen ennakkovaraamisessa olin tehnyt mokan, jossa kahden hengen hytiksi pariskunnalle sovitut 4 paikkaa olivatkin kahdessa hytissä. Onnistuimme ratkaisemaan pulman siten, että ryhmämme muut jäsenet majoittuivat kahteen hyttiin ja minä yksin venäläismatkakumppaneiden hyttiin, jossa meillä oli yksi paikka.

Kun majoituspulmat oli voitettu, päätimme lähteä ravintolaan syömään. Ravintola oli varattu kuitenkin lapsille, joita oli junassa runsaasti. Heillä oli päättymässä leirikausi ja ravintolaan oli varattu tapahtumaa heille klo 22 saakka. Vasta sen jälkeen meidät toivotettiin tarvetulleiksi ravintolavaunuun. Onneksi muutaman oluen myivät sentään kaikkein janoisimmille. Onneksi olimme varanneet matkaeväitä, joita siis pääsimme maistelemaan heti matkan alettua. Ja junamatkaan kuuluu tietenkin myös lepo ja rentoutuminen. Tiia antoi alustavia ohjeita pitkän istumisen aiheuttamien lihasoireiden eliminoimiseksi.

Lapsia oli junassa todella paljon. Klo 22 mennessä kuitenkin lasten bileet ravintolavaunussa olivat ohitse. Söimme Arin kanssa Stroganoffin pihviannoksen venäläiseen tapaan Maukasta oli. Alkoholijuomien käytön suhteen venäläisissä junissa on tiukka linja. Poliisit huomauttelivat omien eväiden käytöstä. Eivät tosin juomia vieneet ja ravintolavaunustakin omille paikoille myyminen ei ollut hyväksyttävää. Tosin ravintolan emäntä jousti muutaman ryhmämme jäsenen osalta ilmeisesti omalla riskillään. Olin törmännyt aiemminkin jo vuonna 2014 tähän venäläisen alkoholipolitiikan tiukennukseen Pietari-Kemi yöjunassa.

Yö sujui rattoisasti yksitoikkoista junan lonksumista kuunnellen. Maisemat olivat vaihtuneet yön aikana kumpuilevammiksi – Uralia kun kovaa vauhtia lähestytään. Ensimmäinen aikavyöhykevaihdos tapahtui juuri, kännykässä se muuttuu automaattisesti. Jekaterinburg on seuraavalla aikavyöhykkeellä ja Aasian puolella. Joten sinne siis! Ilma on muuttunut pilviseksi ja ajoittain näyttää tihkuttelevan. Euroopan puoleisella Itä-Venäjälläkin kehitys on kehittynyt. Vanhojen kaatuvien talojen joukossa on maalaiskylissäkin uudisrakennuksia. Lehmiä ja vasikoita käppäilee kylän raitilla, sillä heilläkin on vapaa liikkuvuus. Siellä täällä peltojakin viljellään. Uralin rinteiden Euroopan puoleinen osa kasvaa puita. Pilkepinot vilistävät kylien kohdalla junan ikkunasta.

Aamiaiseksi söin kaurapuuroa, leipää ja teetä. Puuro syntyi sekoittamalla kuumaa vettä valmiiseen annokseen. Illalla jo selvisi, että junassa on paljon lapsia. Lapsiryhmien erikoisjärjestelyt vaikuttivat junan ravintolapalveluihin tosi paljon. Ravintolan emäntä toivotti meidät tervetulleeksi aamiaiselle klo 10 tiistai aamuna. Ainoastaan Ari sai kunnon aamiaisien ja minä kupin kahvia. Pari ryhmäämme kuuluvaa rouvaa olisivat halunneet myös aamiaista, mutta tarjoilijat touhusivat jo lapsiryhmien aamiaisjärjestelyissä niin ahkerasti, että rouvat palasivat hyttiin. Söimme kukin omia eväitämme ja Tiia paranteli flunssaansa nukkumalla. Lounasaikaan meistä neljä meni hyvissä ajoin ravintolavaunuun ja saimme kolmen ruokalajin lounaan edulliseen hintaan. Siinäpä sujuikin loppumatka yllättävän nopeasti, sillä ylitimme kaksi aikavyöhykettä matkan loppuoassa ja Olimme Jekaterinburgissa klo 17.59 paikallista aikaa (15.59 Suomen ja Moskovan aikaa).

Ensivaikutelma Jekaterinburgista oli kovasti positiivinen. Tiia oli varannut Marins Park Hotellin aivan rautatieaseman vastapäätä. Laukkujen kantaja toi ystävällisesti kärryillään painavat matkalaukkumme hotellin oven eteen. Näin elämämme Siperiassa alkoi hyvissä fiiliksissä maittavan ja edullisen hotellin illallisen merkeissä.