Lahden vetovoima kasvuun koronan jälkeen

Ennakoimme Elman koronamanifestissa matkailun megatrendin muutosta massaturismista kulttuuri- luonto- ja lähialuematkailuun. En osannut ennakoida ollenkaan sitä, miten nopeasti ja massiivisena prosessina tuo muutos alkaa tapahtua todella.

Hesari kertoi 28.11. Suomen sisäisen muuttoliikkeen muutoksista tammi-syyskuussa verrattuna 2015-2019 keskimääräiseen kehitykseen. Helsingin nettomuutto Suomen sisältä oli vain 105 asukasta, kun se 2015-19 kasvoi keskimäärin lähes 3000 asukkaalla vuosittain. Espoo oli muuttunut sisäisessä muutossa muuttotappioalueeksi. Kiinnostaviksi sisäisen muuton kohteiksi olivat nousseet pienemmät kaupungit Uudellamaalla, Turun, Tampereen ja Oulun seudulla. Myös Hämeenlinna oli pompannut ylöspäin, mutta Lahti tippunut 20 ensimmäisen muuttovoittoalueen ulkopuolelle.

Toiset uutiset kertovat ”mummon mökkien” menneen kaupaksi maaseudulla. Soitin lapsuuden kotipitäjäni Tuusniemen matkailun kehittämisestä vastaavalle henkilölle. Sielläkin kuuluu olevan menossa kova vipinä juuri siihen suuntaan, jota manifestissa kuvasimme ja jonka mahdollisuudesta olen useaan kertaan käynyt keskustelua viime vuosina kyseisen paikallisen toimijan kanssa. Naapurikaupunki Kuopio näyttikin jo hyötyneen Hesarin mukaan maamme sisäisen muuttoliikkeen suunnan muutoksesta.

Pienempien taajamien nousun ajan vahvat merkit ovat heränneet. Hesarin mukaan tilastoasiantuntijat olettavat kaiken palaavan ennalleen, kun koronarokote otetaan käyttöön ja matkailu palaa taas ennalleen. Ymmärrän hyvin, että vaikeaa on muutoksen heikot signaalit hyväksyä trendimuutoksina.

Kevättä rajumpi syksyn korona aalto syventää tämän ajan keskellä kasvavien lasten ja nuorten sukupolvikokemusta maailman laajuisena uuden aikakauden lähtölaukauksena. Kotikaupungilleni Lahdelle tuli onnen potku, kun saimme Euroopan Ympäristöpääkaupunki 2021 tittelin aikana, jona uusi aikakausi lähtee liikkeelle.

Meille avautuvat poikkeuksellisen hyvät mahdollisuudet nostaa kulttuuriperintömme, ainutlatuinen luontomme ja toivon mukaan myös matkailupalvelutarjontamme näkyvästi esille yhä ympäristötietoisimpien matkailijoiden vetovoimatekijänä.

Tätä suuntausta voisi vahvistaa maamme sisäisen muuttoliikkeen suuntautuminen Lahteen ja Lahden seudulle naapurikaupunkimme Hämeenlinnan lailla. Näin meillekin voi käydä, jos onnistumme luomaan alueelle uusia pysyviä työpaikkoja. Matkailu on ollut vuosikymmeniä liiketoiminnan ala, joka on ollut voimakkaassa kasvussa kaikkialla. Korona pakottaa sen etsimään uutta suuntaa. Myös Visit Finlandin ohjelmat tukevat kestävän kehityksen matkailubrändin tuuppaamista maamme tavaramerkiksi. Osuuskunta Elmakin lähti mukaan Kestävän matkailun sertifikaatin ohjelmaan.

Manifestimme lukenut kaupunginvaltuutettu Ulla Vaara ehdotti, että kirjoittaisimme manifestiimme tulevana vuonna vielä toisen osan. Näin siksi, että korona aiheuttama shokki on osoittautunut pitkäkestoisemmaksi, kuin me ja monet muut kevään koronaeristyksen keskellä osasimme kuvitella. Nyt jo näyttää siltä, että sen prosessin kuvaaminen, jonka olemme jo laittaneet alulle saattaa kiinnostaa muitakin kuin itseämme.

Nähtäväksi jää, saammeko Ullan esittämälle ajatukselle kannustusta. Manifestimme julkaisemiseen liittyvä tavoite kehittää infrastruktuuriamme kansainväliseksi vetovoimatekijäksi Ylisen Viipurintien imussa on panoksemme kehittämistyöhön. Saimme sen hyvään vaiheeseen koronan aikana syyskaudella 2020. Toivomme voivamme jatkaa työtämme tulevana vuonna koronarajoitusten aikana koronan jälkeiseen aikaan valmistautumisen merkeissä.

Perjantaina 27.11. pidetty etäpalaveri Hennala 1918 hankkeen merkissä Kansallisarkiston ja kaupungin edustajien kanssa herätti toivoa siitä, että ehkä tulemme muuttamaan vetovoimatekijöiksi myös kaupunkimme kehityshistorian traagisia vaiheita. Toivottavasti voimme palvella paremmin historia- ja sukututkimusta harrastavia kotimaisia ja kansainvälisiä matkailijaryhmiä. Kaupunginmuseo lupasi pystyttää jo ensi vuodeksi väliaikaisen Hennalan tapahtumista kertovan opastaulun varuskunnan vanhan venäläisen hautausmaan läheisyyteen.


 

Antti Holopainen
Toimitusjohtaja.
matkailuyrittäjä