Karjalan Tasavalta 100 vuotta ja Via Kalevala

Elma ja Via Kalevala hanke jättivät matkailumessut väliin tänä vuonna, kun on ollut muuta tekemistä. Muutimme vuoden vaihtuessa uuteen katutason toimistoon, jonka iskukuntoon virittäminen vie pieneltä työryhmältä aikaa ja resursseja.

Olemme kaiken kiireen keskellä onnistuneet kehittelemään monipuolisen matkapakettitarjonnan Tarton rauhan ja Karajalan Tasavallan syntymän satavuotisen teeman merkeissä. Kiitos tästä kuuluu karjalaisille yhteistyökumppaneillemme, joita ilman emme pystyisi muista matkailupalvelujen tuottajista poikkeavia retkiohjelmia laatimaan. Myös Juminkeko Säätiön merkitys yhteistyökumppaninamme on suuri puhumattakaan Suomen puoleisen Vienan Reitin aktivisteista, joiden into heijastuu myös Vienan runokyliin.

Latvajärven kyläjuhlat viime kesänä olivat mieliin painuva kokemus. Entiset latvajärveläiset olivat talkoilleet etukäteen kylässä. Arhipan talon kivijalan kohdalla seisoi Arhipan muistokivi. Peltojen pusikoitumisesta ei ollut jälkeäkään, kun luonnon niittyjen nurmet olivat leikatut. Hyväjalkaiset retkeläisemme kävivät edellisenä päivänä jatkamassa vuosi sitten alkanutta Lönnrotin ja Vienan Reitin Venäjän puoleisten polkujen tiedustelua.

He törmäsivät matkallaan samanlaiseen uhkaan, mikä oli ehtinyt jo Suomen puoleisen Vienan Reitin puolelle toteutua. Metsäfirmat himoitsevat rajan pinnan ikimetsiä, kun ”puupelto talous” on ehtinyt jo Suomen puolella saattaa sellaiset metsät harvinaisuuksiksi. Niinpä metsäautoteitä oli ilmaantunut jo noillekin alueille rajan Itäpuolella. Retkeläisten porukka, missä oli suomalaisia ja venäläisiä runopolkujen säilyttämisen puolustajia, päätti vedota Venäjän viranomaisiin rajan pinnan Vienan reitillä olevien metsien suojelemiseksi.

Saimme ilouutisia vuoden vaihtuessa. Venäjän viranomaiset olivat tehneet ryhmän ehdotuksen mukaiset päätöksen rajan Venäjän puoleisten polkujen varsien ikimetsien suojelemisesta. Päätös merkitsee parantuvia mahdollisuuksia elämys- ja luontomatkailun kehittämiseksi entisen Rautaesiripun linjausta noudattavan Euroopan vihreän matkailuvyöhykkeen aikaansaamiseksi Vienan Karjalan kohdalla. Siellä on jo Kalevalan Kansallispuisto ja Kostamuksen luonnon puisto valmiina, jotka on jo yhdistetty yhdeksi hallinnolliseksi kokonaisuudeksi.

Jo 2016, kun kävelimme noilla seuduilla, asennettiin uusia pitkospuulinjoja Kalevalan Kansallispuistoon. Matkailupalvelujen infrastruktuuri ja palvelut kehittyvät Vienan Reitin Venäjän puoleisten polkujen lähiseudulla, kuten Kormilossa, Vuokkiniemessä ja Kostamuksessa entisen Akonlahden kylän läheisyydessä. Kyläjuhlaperinne on ollut jo pitkään vahva Vuokkiniemessä, mikä on vieläkin elävä kylä. Mutta se on ihme, että kuolleetkin Vienan Karjalan kylät kuten Latvajärvi, Akonlahti ja Repolan Haukkasaari heräävät kesäisin henkiin. Sinne kokoontuvat kuolleiden kylien kyläläisten jälkipolvet Venäjältä ja Suomesta tapaamaan sukujaan. Ohjelma juhlissa näyttää monipuolistuvan ja tapahtumat yhdistyneenä ikimetsien lumoon alkavat houkutella muitakin suomalaisia luonto- ja kulttuurimatkailun eksotiikasta kiinnostuneita.

Olen vakuuttunut, että innostus leviää Suomenkin puolelle Vienan reitille ja suomen puolen vienalaisiin runokyliin, kun Vienan Reitti ry pääsee kunnolla siivilleen.

Mutta Elmalaiset eivät ole liikkeellä pelkästään syrjäisillä Karjalan laulumailla. Karjalan Tasavallan kehittyvät alueet kiinnostavat lisääntyvästi kulttuurimatkailijoita, sillä liikenneyhteydet Pietarista ja Viipurista Sortavalaan ovat rajan takana parantuneet nopeasti viimeisen 2 vuoden aikana. Elma hyödynsi uutta junayhteyttä Viipurista Sortavalaan ja Petroskoihin jo viime vuoden helmikuussa. Aiomme tulevan pääsiäisen aikana lähteä uudelle junamatkalle, jossa on mukana myös ensimmäinen suomalaisille tarjolla olevan museojunaosuus Sortavalasta Ruskealan Vuoripuistoon.

Heinäkuussa ohjelmassamme on 10 päivän Karjalan Interreil matka, johon ohjelmaan kuuluu myös Solovetskin Luostarisaari. Elokuussa teemme ensimmäisen kiertojunamatkan välillä Lahti-Viipuri-Sortavala- Suojärvi – Petroskoi – Pietari – Lahti, missä kulkuneuvona ovat Suomen ja Venäjän rautateiden kalusto. Kuuluisa Kizhin saarikin mahtuu tuon retken ohjelmaan.

Katselkaapa Elman ja Vian Kalevala hankkeemme ystävät kotisivujamme, joilla matkoja tarkemmin esitellään. Jos sinulla on mahdollisuus piipahtaa Lahdessa keskiviikkona 22.1., esittelemme kevään ja kesän Karjalan matkojen ohjelmia klo 18 alkaen Lahden Tietotuvassa Hämeenkatu 15, 4. kerros.

Kuvaesitys vaatii JavaScriptin.